Webdesign is cruciaal voor conversie

Mooie websites zijn leuk, maar dat gaat vaak ten kosten van de conversie

Dit artikel gaat in op het effect van webdesign en de conversieratio. Ik ben dit artikel gaan schrijven naar aanleiding van een onderzoek uitgevoerd door o.a. MOZ’s eigen Rand Fishkin en Dr Karl Blanks van Conversion Rate Experts met als titel “How beauty kills conversion” en met de ondertitel” Het is duur om te leren van eigen fouten.. leer daarom van de onze.” – Het onderzoek heeft plaatsgevonden op meer dan 500 grote websites webshops en op basis van Big Data. Ik ben het roerend eens met deze heren en ik vond dat onze lezers ook hun voordeel hiermee mogen doen. – Onderaan deze pagina een linkje naar deze slide share –

Van Pietertje naar van Persie…

conversie optimalisatie – Webdesign is de spits in jouw elftal – Heb jij een scorende spits of een  “Pietertje”? Kan hij van een matige voorzet nog een doelpunt scoren of verprutst hij voor open goal alle voorzetten op maat ? – CRO is de spitsentrainer die het verschil kan maken. 

Maximale ROI uit alle website bezoekers

CRO is de kunst om maximaal resultaat uit alle website bezoekers te halen. Dus stel je hebt een webshop met maandelijks 1000 bezoekers ( ongeacht of zij via Social Media, Google, Adwords of van marktplaats komen) en hier komen 50 bestellingen uit, dan heb je een conversie ratio van 5%. Is dit het maximale of kun je dit verhogen naar 6% ? Deze +1 % betekent dat je uit dezelfde 1000 bezoekers 60 verkopen haalt i.p.v. 50 en dat lijkt mij de moeite waard.

Webdesign | Strelen eigen ego of wil je iets aan de man brengen?

Het probleem wat ik vaak heb met designers en websitebouwers is dat zij vaak een mooie website willen bouwen. Zij zien een website vaak als een kunstwerk en dat moet onderscheidend zijn en zij willen de WoW factor overbrengen op de ondernemer en op de websitebezoeker. De WoW factor overbrengen op de ondernemer dat lukt vaak wel, de WoW factor overbrengen op de bezoeker vaak minder. Mochten wat designers / websitebouwer zich aangesproken voelen – mijn excuses – maar wij kijken er toch iets anders tegenaan. Euro’s gaan voor ego’s.

Functioneel design voor schoonheid.

Uit het onderzoek is het volgende gebleken. Functioneel webdesign vs mooi design In het begin kan de conversieratio wellicht even toenemen maar over een langere periode wint functioneel design van mooi design als het gaat om conversieratio. Enkele voorbeelden die zij noemen en dus deze fout hebben begaan zijn niet de minste. Partijen als Amazon, Rolex en M&M’s hebben deze fout begaan. Mooi en apart design kost geld. Niet alleen voor het creatieve ontwerp maar ook doordat klanten de website niet snappen en dus niet overgaan tot aankoop.

Te veel conversies najagen.

Conversies zijn er in vele soorten. Van het inschrijven van een nieuwsbrief tot een aankoop, en van een download tot offerte aanvraag. Wanneer je zelf niet kan kiezen van wat jij de website bezoeker wilt laten doen, dan kan de bezoeker dan ook niet. A divided mind : If you chase two rabbits, you will lose both. Een voorbeeld hiervan is best sprekend ik heb gezocht op “worst landingspage ever” en dit juweeltje kwam naar voren. Waar moeten we beginnen om te vertellen hoe slecht deze is ? Het is 1 grote kermis en de bezoeker haalt hier geen wijs uit van wat nu de bedoeling is. slechtste landingspagina ooit voor conversie

 

Focus Daniel San!

Een mooi voorbeeld is wellicht het volgende: Waar gaat jouw aandacht naar toe in de volgende foto ? Waar gaat de aandacht naar toe   en nu:   conversie focus op 1 doel Zorg dus dat de juiste elementen de aandacht trekken en dat kan door goed webdesign waarbij de kunst van het weglaten en dus versimpelen vaak cruciaal is. Een aanpassing als deze kan het succes van bijvoorbeeld jouw Social media of Adwords campagne maken of breken.

Conversie ratio | Misschien nog wel belangrijker dan vindbaarheid.

Veel bedrijven willen goed vindbaar zijn in Google. Dit kan door het inzetten van Adwords en organische vindbaarheid te verbeteren. Betere vindbaarheid vraagt om een investering en na een bepaalde periode zal jouw website een hogere positie in Google krijgen en hierdoor zullen er meer bezoekers op jouw website komen. Maar wat nou als er wel meer bezoekers komen, maar dat er niet meer verkocht wordt ? Dit zie ik met enige regelmaat gebeuren dus steek je hoofd hiervoor niet in het zand, en ga zeker niet standaard uit van de wet van de grote getallen aangezien de kans groot is dat jouw aantal bezoekers nooit deze grote getallen gaan halen.

Conclusie : De conversie ratio hangt af van vele factoren.

Hoe mensen beslissen in welke shop men een aankoop doet hangt af van veel factoren. Vertrouwen is er bijvoorbeeld één van en het logo van een webshop keurmerk draagt bij een vertrouwen. Ook naamsbekendheid is factor. Wanneer iemand product A bij bol.com of bij van-oekel.nl kan bestellen met exact hetzelfde aanbod dan zal de kans groter zijn dan men kiest om te bestellen bij Bol. Webdesign is ook één belangrijke factor voor conversie. Conversie voor een webshop is een aankoop, maar voor bijvoorbeeld dienstverleners kan dat uitgedrukt worden in offerte aanvragen, contactformulieren, downloads etc . Een conversie is ” een gewenste actie”. Wat deze gewenste actie is, hangt af van jouw website en branche en dat bepaal je eigenlijk zelf. Belangrijk is dat je dit meet en inzicht hebt wat jouw conversieratio is. Een tool om hier inzicht in te krijgen is Google Analytics. Zoals beloofd een linkje naar de slide share : How beauty kills conversion