De Meta Tag Description – Wat kun je ermee?
De meta tag description is een belangrijk gedeelte van jouw Google presentatie. Wat kun je ermee, en hoe zorg je dat je opvalt tussen de resultaten?
In deze blog, beschrijf ik een manier hoe je met een goede Meta descriptie meer bezoekers naar je site kunt trekken, zelfs als je op positie vijf of lager gevonden wordt.
Wat is de Meta descriptie (Meta Tag Description)?
De metadescriptie of meta beschrijving (hierna MD genoemd) is de zwarte tekst van jouw Google vermelding in de zoekresultaten pagina van Google (SERP)
Wat is de Snippet
De volledige presentatie in Google (bestaande uit Title tag, MD en Url) wordt ook wel de SNIPPET genoemd.
De SNIPPET is jouw visite kaartje in Google.
Dit is een voorbeeld SERP
De MD is bedoeld om een beschrijving te geven van de pagina waarnaar de Google vermelding verwijst, zodat de gebruiker van Google weet wat hij/zij op deze pagina kan verwachten.
Voorbeeld Philips:
De zoekterm waar je op zoekt wordt tevens dikgedrukt. In bovenstaand voorbeeld is dat dus Philips.
Door deze dik gedrukte woorden in de Title tag, Url en MD valt de vermelding dus beter op.
Doordat de vermelding meer opvalt, is de kans op een klik (bezoeker) naar de site groter gemaakt.
Dit verhoogd de CTR (= Door-klik-ratio = aantal vertoningen / aantal kliks)
Is jouw CTR op een zoekterm groter dan die van jouw concurrent, dan is de kans dat je een betere Google positie inneemt. Je hebt immers relevante (lees betere) content, wat weer de missie van Google onderstreept.
De meta description is geen SEO factor
De MD is geen SEO factor maar is erg belangrijk om de klik/ bezoeker überhaupt te krijgen en per pagina is de MD apart in te stellen. Elke pagina verdiend dus ook een unieke MD. Indirect is de MD wel een SEO factor. Krijgt jouw website meer dan gemiddeld kliks op bijvoorbeeld positie 5, of sterker nog win je zelfs meer kliks door een goede MD dan de concurrent die boven jou staat dan is dat een reden voor Google om jouw website hoger te gaan ranken aangezien jouw SNIPPET meer relevantie vertoond volgens de zoeker.
TIP: Schrijf dus voor elke pagina die je hebt, een unieke MD gericht op dat zoekwoord waarop je deze pagina vindbaar wilt maken en natuurlijk moet deze pagina ook wel gaan over dat [zoekwoord] anders is er geen relevantie, en geen relevantie betekent EXIT uit de SERP op den duur.
De meta description op een andere manier gebruiken
Ik heb laten zien, wat de MD doet en waarvoor het oorspronkelijk voor bedoeld is. Je kunt dus met deze tekst opvallen in de SERP. Wat kun je nog meer doen met de MD?
Persoonlijk ben ik fan van Zalando. Überhaupt wat zij doen met SEO maar ook hoeveel aandacht zij schenken aan de MD.
- Aparte tekens in de vorm van een vinkje en benoemen voordelen voor de klant!
- Onderscheidend vermogen meteen helder (USP’s)
- Zij geven direct antwoord op een bezoekers latente vraag: Wat nu als ik bestel en de schoenen passen niet ?
Gevolg is: Zij vergroten de kans dat jij klikt.
Voorbeeld: Ik google op “Rode herenschoenen”
Je ziet dat meerdere partijen van alles hebben gedaan om op te vallen in de SERP. Een ware ellebogendans – een gevecht om jouw klik, want jij hebt de portemonnee nog net niet in de hand!
Ongeacht welke jij nu het meeste vindt opvallen, de vinkjes zijn in dit geval uniek en vallen simpelweg op wanneer je de SERP scant op resultaten die voldoen aan jouw behoefte (zoekopdracht). Doordat zij opvallen krijgt de vermelding van Zalando aandacht en dus kliks.
Het voordeel van een goede Meta tag Description
Wanneer er na een tijdje blijkt dat de link naar Zalando, meer kliks genereert dan de melding van Brandos, dan zal Zalando boven hen komen te staan op deze zoekterm.
De MD is hierin dus een belangrijke factor en je kunt hier meer informatie in kwijt dan de title tag. Maak hier dus gebruik van en kies uit deze 2 verschillende manieren van gebruik. Je kan ongeveer 155 tekens in de MD gebruiken en in de Title tag 60.
Overdrijf niet met de MD !!
Waar kun je deze tekens vinden voor de MD ?
Via onderstaande site kun je de codes opzoeken en gebruiken om aparte tekens te gebruiken.
Persoonlijk vind ik er maar een paar geschikt, maar neem maar eens een kijkje: HTML tekens
Voor opmerkingen en vragen kun je hieronder terecht! En als je dit een leuke blogpost vond, share dan dit bericht! Alvast bedankt en lees ook de andere blogs van ons!
Recente reacties