Online marketing tarieven 2021
Wat kost een website, SEO, SEA en linkbuilding.
Internet marketing kosten in Nederland op een rij
Online marketing kosten in 2021
Je komt op deze pagina omdat je waarschijnlijk in Google hebt gezocht naar een antwoord op de vraag wat online marketing kost of wat online marketing tarieven zijn.
De kosten voor online marketing diensten in Nederland lopen ver uiteen en variëren van € 50 tot € 150 per uur. Over het algemeen betaal je meer naarmate de uitvoerende partij meer kennis en ervaring heeft. Veel startende internet marketeers zitten aan de onderkant van de markt.
Is de duurste dan ook de beste keuze? Nee, dat is zeker niet altijd waar. Soms kan een internet marketing opdracht net zo goed door een minder ervaren als door een expert uitgevoerd worden. De vraag is meer waar heb je behoefte aan, alleen is die vraag soms lastig te beantwoorden. Veel ondernemers zijn te onbekend met internet marketing aspecten om een goede inschatting te maken.
Niet ieder internet marketing bureau past bij ieder bedrijf. Samenwerken met kleine bedrijven vraagt vaak een pragmatische aanpak, met een brede internet marketing kennis. Terwijl bij grotere bedrijven juist een meer specialistische kennis gevraagd wordt. Echte internet marketing specialisten vragen over het algemeen een hoger uurtarief.
Wat kost SEO optimalisatie?
Een van de meest voorkomende vragen als het gaat om internet marketing kosten is de vraag wat SEO optimalisatie kost. Het antwoord hangt af van wat de huidige status van je website is en op hoeveel en welke zoekwoorden je hoog wilt scoren. Veel aspecten kun je zelf optimaliseren zoals teksten en interne links. Maar wil je alles uitbesteden dan zullen de kosten hoger liggen.
Om een indruk te krijgen van de kosten kijk je naar het aantal pagina’s en de hoeveelheid tekst. Vervolgens maak je een inschatting van de tijd die per pagina nodig is en vermenigvuldig je die met een gemiddeld uurtarief.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren:
- Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand
- Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project
- Per uur: van € 50 tot € 150 per uur
SEO optimalisatie heeft structureel onderhoud nodig. Kies je voor het eenmalig optimaliseren van de website, zorg dan dat je dit daarna zelf goed blijft bijhouden. Veel bureaus bieden dit daarom ook in een abonnementsvorm aan, waarbij je periodiek geïnformeerd wordt over actuele Google posities.
Wat kost een website?
Een andere veelvoorkomende vraag is; wat kost een nieuwe website? Dat we deze vraag niet eenduidig kunnen beantwoorden zal iedereen begrijpen. Wel kunnen we enkele richtlijnen noemen.
Prijzen van websites:
- Eenvoudige WordPress website: € 1.250 tot € 3.000
- Wat grotere website eventueel met webshop: € 2.500 tot € 5.000
- Complexe website: € 5.000 tot € 10.000 of meer
Het wordt steeds gemakkelijker om zelf een website of webshop te bouwen via specifieke content management systemen (CMS systemen). Je betaalt dan een vast bedrag per maand. Stop je met betalen dan is ook je website weg. Na verloop van tijd betaal je waarschijnlijk net zo veel (of nog meer) dan wanneer je een site laat bouwen door een websitebouwer.
Wat kost SEA (Google Ads)?
Adverteren op bepaalde zoekwoorden is de snelste manier om relevante bezoekers (tegen betaling) op je website te krijgen. Google Ads (voorheen Adwords) is een complex programma en vereist de nodige kennis. Google biedt aan om gedurende drie maanden gratis ondersteuning te bieden. Onze ervaring is dat dit meestal geen voordelige keuze is. Tenzij je slechts enkele tientallen euro’s per maand adverteert verdient een internet marketing bureau zichzelf als nel terug.
De kosten voor Google Ads dienstverlening hangen af van welke onderdelen je wilt inzetten. Kies je alleen voor tekst advertenties, of wil je ook shopping, remarketing of videoadvertenties inzetten. Daarnaast is het aantal producten of diensten waarop je wilt adverteren bepalend voor de kosten. Naast de kosten voor het internet marketing bureau moet je ook rekening houden me de kosten per klik. Meestal reken je die direct af bij Google.
Prijzen van Google Ads (exclusief kosten per klik)
- Opzetten Ads campagnes: van € 250 tot € 2.000
- Onderhoud campagnes: van € 200 tot € 1.500 per maand *)
*) Als vuistregel kun je uitgaan van 10% van je advertentiebudget voor onderhoud, met een minimum van € 200
Wat kost linkbuilding?
Goede linkbuilding zorgt voor een hogere website autoriteit en betere Google posities. De tijd dat veel backlinks voldoende was om dit proces te beïnvloeden is voorbij. Google wordt steeds kritischer als het gaat om linkbuilding en een foute werkwijze leidt zelfs tot afbreuk van de domein autoriteit.
Professionele linkbuilding is een arbeidsintensieve bezigheid en bestaat uit het genereren van verschillende backlinks. Dat betekent dat je zowel “follow” als “no-follow” links nodig hebt. Maar ook “sponsored” en “user generated” links zijn van belang.
Linkbuilding uitbesteden kan al voor een paar euro. Echter is de kans dat het dan gaat om automatisch gegenereerde backlinks van (waardeloze) buitenlandse websites – zogenaamde PBN links – gelijk aan 99,99%. De kosten voor professionele linkbuilding lopen erg uiteen en zijn gebaseerd op aantal links, aantal zoekwoorden of op uurtarief.
Gemiddelde kosten voor linkbuilding:
- Kosten PBN link (Private Blog network): € 1 tot € 25
- Kosten per link (portal sites): € 5 tot € 25 per stuk
- Kosten uur: € 45 tot € 85
- Kosten per maand: € 50 – € 500
Tip: Probeer backlinks te krijgen op websites van zakelijke relaties zoals leveranciers en klanten. Google gaat meer en meer waarde hechten aan “echte” verwijzingen tussen bedrijven die zaken met elkaar doen en waar je persoonlijk ervaring mee hebt. Deze links zijn kosteloos, maar wel het meest waardevol.
Maak goede afspraken over linkbuilding en kies liever voor een linkbuilder die 5 waardevolle links per maand genereert dan voor iemand die iedere maand 100 waardeloze links aanbrengt op vage buitenlandse domeinen. Je domein autoriteit kun je eenvoudig zelf op deze website opzoeken.
>> Doors Internet Marketing is in 2018 gestart met een initiatief om linkbuilding toe te passen tussen zakelijke relaties onderling. meer informatie over linkbuilding lees je hier.
Ook op zoek naar meer klanten? Bekijk de video en maak kennis met de werkwijze van Doors Internet Marketing.
Vrijblijvend internet marketing advies?
Wil je weten welke internet marketing aspecten voor jouw bedrijf en website volgens ons verbeterd kunnen worden? Dan willen we dat concreet (vrijblijvend) voor je uitzoeken. Na een professionele analyse van de beschikbare gegevens bespreken we samen wat de specifieke situatie en behoefte is en geven we je een reëel beeld van de mogelijkheden, haalbaarheid en kosten.
Één vaste prijs per maand voor internet marketing?
Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen liggen de kosten voor de verschillende internet marketing aspecten erg uiteen. Ben je op zoek naar een ervaren all round internet marketing partner, met kennis van alle relevante aspecten, dan past de werkwijze van Doors Internet Marketing mogelijk goed bij jou. Omdat het vooraf moeilijk is om exact in te schatten wat er echt nodig is kiezen wij er voor om al onze diensten in één pakket tegen een vaste prijs per maand aan te bieden.
Zo kunnen we starten met het bouwen van een nieuwe website of met het optimaliseren we de huidige website. We kunnen zorgen we voor een betere vindbaarheid, we (her)schrijven pakkende teksten en advertenties en zorgen dat de conversie optimaal is. Jij geeft aan wat je wilt bereiken en wij kiezen (samen) de juiste internet marketing uitvoering. Op al je vragen geven we antwoord, zodat je zelf ook steeds meer inzicht krijgt in internet marketing. En dat alles voor een vaste prijs per maand, die we vooraf vastleggen. Onze klanten weten bij ons precies wat online marketing per maand zal kosten.
>> Start gewoon eens met het aanvragen van een vrijblijven analyse en advies. Je ervaart dan wat onze aanpak en werkwijze is en je wordt er altijd (een beetje) slimmer van.
Internet marketing tips:
SEO diensten betalen per zoekwoord?
Sommige aanbieders berekenen de kosten voor hun SEO dienstverlening (organische vindbaarheid) op basis van het aantal zoekwoorden waarop je hoog wilt scoren in Google.
Bij deze vorm van SEO dienstverlening is het van belang dat je zelf zoekwoorden selecteert waarop ook zoekverkeer is. Iedere SEO dienstverlener kan aangeven wat jouw huidige positie in Google is en wat het maandelijks (ingeschatte) zoekverkeer op dat zoekwoord is. Vraag dus vooraf een overzicht en kies de juiste zoekwoorden.
Over het algemeen is deze vorm van SEO dienstverlening uiteindelijk duurder dan wanneer je kiest voor een vast bedrag per maand. Er is vaak onvoldoende inzicht in relevant zoekverkeer of in conversie data om op de juiste zoekwoorden in te zetten. Naar verloop van tijd en door te kijken naar de juiste KPI’s kan een efficient zoekwoorden beleid opgesteld worden.
Voorkom in ieder geval dat er ingezet wordt op zoekwoorden waar jouw doelgroep niet op zoekt of op zoekwoorden die niet tot conversie leiden.
Wilt je vrijblijvend advies of eens een second opinion, neem dan vrijblijvend contact op.
SEO diensten eenmalig afnemen?
Regelmatig krijgen we de vraag of we de SEO instellingen eens goed kunnen zetten voor eenmalige vaste prijs. met als doel: een betere vindbaarheid in Google.
Als dat goed gebeurt dan zal dat zeker resultaat opleveren. Echter is het Google algorithme voortdurende in ontwikkeling en worden telkens andere aspecten meer of minder relevant. Daarnaast is een hoge positie in Google niet alleen afhankelijk van de instellingen op je website.
Alleen een structurele aanpak levert structureel resultaat op. Google zal het voortdurend aanpassen van een website beter op waarde schatten dat wanneer alles in een keer wordt aangepast. Ons advies is dan ook om te kiezen voor een samenwerking voor een langere periode. Uiteindelijk heb je dan meer waar voor je geld en ben je ook geen hoge investering ineens kwijt, zonder te weten wat het zal opleveren.
Wil je een deskundig SEO advies neem dan vrijblijvend contact op
Wat is een slimme Adword strategie?
Bij het inzetten van Adwords betaal je per klik. Het is dan ook belangrijk om zeker te weten dat deze klik ook conversie potentie heeft. Je zit er niet op te wachten dat je budget wordt weggeklikt zonder daar omzet of conversie uit te krijgen.
Zorg dat je Google Ads account gekoppeld wordt met je Google Analytics account. daar stel je conversiedoelen in en ook worden de webshop omzetten daar bijgehouden. Als je niet kunt meten of zoekwoorden leiden tot conversie, dan is het ook lastig om een Adwords campagne efficient in te regelen.
In Adwords kun je kiezen voor de meest ideale biedstrategie per campagne. Je kunt biedingen handmatig instellen of er voor kiezen dat Google de bieding automatisch aanpast als er meer kans is op conversie (doel CPA).
Google Adwords is een bijzonder dynamische marketing tool en maar weinig bureaus kennen meer dan de helft van alle mogelijkheden. Als Google partner krijgen we persoonlijke ondersteuning van Google managers om ons te helpen zo veel mogelijk rendement uit iedere Google Ads klik te halen.
Wil je een deskundig SEA advies of een keer een second opinion, neem dan vrijblijvend contact op
Wat mag u van een websitebouwer aan SEO verwachten?
Bij het bouwen van een nieuwe website kan er al veel SEO werk in de basis uitgevoerd worden. In de praktijk zien we helaas maar al te vaak dat websitebouwers hier onvoldoende aandacht aan besteden. Dat betekent dat je daar later weer extra kosten voor moet maken.
Door op een slimme manier de website juist in te delen is de basis gelegd voor een strategische SEO aanpak. Ieder onderwerp krijgt een eigen url en kan optimaal ingericht worden om op relevante zoekwoorden hoog te scoren in Google. Door (te) veel onderwerpen op een pagina te combineren wordt de pagina al snel te “globaal” of te algemeen en is een hoge Google positie maar op enkele algemene termen te verwachten.
iedere pagina heeft één kopregel en meerdere subkopregels. De content is ingedeeld in logische alinea’s. Regelmatig zien we websites met erg weinig tekst. Hierdoor is het uitvoeren van SEO beperkt. Ook zien we pagina’s met irritante SEO gerichte tekst, die niet zal aanzetten tot conversie. Zoekwoorden en plaatsnamen worden herhaaldelijk genoemd en iedere lezer snapt dat deze tekst voor Google geschreven is en niet voor de bezoekers.
Specifiek ingerichte landingspagina’s zijn ook ideaal om voor de keywords in Google Ads hoge kwaliteitscores te halen. Met hogere scores betaal je lagere kosten per klik voor dezelfde positie van je advertenties.
Opnemen van afbeeldingen, die op de juiste manier werden gecomprimeerd en die voorzien worden van relevante benamingen en meta data dragen wezenlijk ook bij aan de SEO aspecten. Dit is door een websitebouwer snel en eenvoudig uit te voeren bij het plaatsen van de afbeeldingen.
Bovenstaande aspecten nemen wij bij het bouwen van websites meteen mee. Dat scheelt later flink in de kosten die voor SEO gemaakt worden. We kunnen dan na de oplevering meteen finetunen in plaats van de basis instellen. Door websitebouw te combineren met SEO en SEA kun je veel kosten besparen.
Wil je een deskundig advies over hoe SEO vriendelijk je website is gebouwd of wil je een keer een second opinion, neem dan vrijblijvend contact op
Linkbuilding: veel links voor weinig geld?
Steeds vaker lees je dat Linkbuilding onmisbaar is als het gaat om website autoriteit en hoge Google posities. En dat is ook zo. Kwalitatieve linkbuilding is echter erg arbeidsintensief en kan hierdoor veel tijd of geld kosten. Over het algemeen geldt ook hier het gezegde dat je krijgt waar je voor betaalt.
“Slimme” oplossingen uit Roemenië, Rusland of Pakistan die voor een tientje honderden links beloven leiden vaak tot een deceptie. Al snel blijkt dat de kwaliteit van de backlinks dermate slecht is dat de reputatie van je website fors afneemt. En het verwijderen van slechte backlinks (via disavow) kost veel tijd en wordt vaak door google genegeert.
Je kunt beter geen enkele backlink hebben dan duizend slechte. Maar ook heel veel “voor 100% perfecte” backlinks wordt door Google gezien als “not reliable”. De truc is het hebben van een natuurlijk linkbuildingsprofiel dat bestaat uit follow links, no follow links, sponsored links en UGC links.
Vanf maart 2020 heeft Google het beleid voor linkstrategie aangepast. Ons advies is om de richtlijnen van Google aan te houden. dan hoef je ook nooit te vrezen voor een Google update (zoals Penguin of Panda) die zorgt voor een shake out van websites die gebruik maken van black hat SEO technieken.
Agressieve acquisitie: Laat ik echt SEO kansen liggen?
Iedereen kent het wel. Je ontvangt een e-mail of je wordt plotseling gebeld door een zogenaamde “expert” die aangeeft dat er niets van je website deugt. Je laat SEO kansen liggen en je zou op alle gewenste zoekwoorden op de eerste plaats kunnen staan. Ja ja denk je dan, maar voor de zekerheid ga je toch even contact opnemen met je internet marketing partner, die je gerust stelt en aangeeft dat het allemaal niet zo’n vaart loopt.
Maar als je vervolgens meerdere malen per maand benaderd wordt met telkens hetzelfde verhaal, dan ga je toch twijfelen. De vraag is of je twijfel terecht is. Op basis van meer dan 20 jaar ervaring weten wij één ding zeker en dat is dat deze vorm van agressieve acquisitie maar één doel heeft. En dat is niet per sé jouw positie in de Google zoekmachine. Of jouw Internet Marketing partner goed werk levert kan niet (altijd) zo maar be- of veroordeeld worden.
Ook als er gesproken wordt van “no cure no pay” deals gaan de haren bij professionele internet marketeers recht overeind staan. Hoe desperaat moet je zijn om op deze manier klanten te werven? “Misschien hebben ze een nieuwe methode ontwikkeld” zei een van onze klanten laatst toen hij voor de zoveelste keer benaderd werd. Neem van ons aan dat Internet Marketing in relatie tot Google posities geen hogere wiskunde is. Richt je nu maar op onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde. Maak beloftes die je waar kunt maken en zorg dat je producten op voorraad zijn en snel geleverd worden. En als het kan tegen een scherpe prijs (maar dat is niet eens het belangrijkste). Met deze ingrediënten kan iedere professionele marketeer echt aan de slag.
Ons advies: ga zelf op zoek naar de juiste Internet Marketing partner. Vraag eventueel om referenties en ga er vanuit dat garanties geven op Google posities altijd een pure gok is. Maar houdt ook in het achterhoofd dat een verkeerde aanpak schade oplevert aan je domein reputatie.
Onze prijzen zijn lager dan gemiddeld in Nederland
SEO kosten onderzocht door MOZ
MOZ onderzocht (wereldwijd) de kosten voor SEO dienstverlening. Hieronder enkele cijfers voor de Nederlande aanbieders:
- Uurtarieven: € 75 – € 200
- Vaste projecten: € 1.000 – € 7.500
- Maand tarieven: € 200 – € 850
In de grafiek staat de variatie in maandelijkse kosten voor Nederlandse intenet marketing bureaus.
Bepaal zelf wat je wilt betalen
Als het gaat om kosten voor online marketing dan krijg je meestal waar je voor betaalt. Is een aanbod te mooi om waar te zijn? Dan is dat vaak ook zo. Doors Internet Marketing bestaat al meer dan 20 jaar en wij weten dat een langdurige samenwerking uiteindelijk voor beide partijen het meeste oplevert.
Niet iedereen heeft een groot marketing budget. Daarom laten wij onze klanten zelf bepalen wat de vaste kosten per maand zijn waarvoor wij aan de slag zullen gaan. Hoe hoger de kosten hoe meer tijd we kunnen besteden. Als we weten wat de doelstellingen zijn geven wij een advies. In de meeste situaties komt dat neer op:
- SEO of SEA: van € 100 – € 250 per maand
- SEO en SEA: van € 150 – € 300 per maand
- Website: van € 100 – € 300 per maand
- Websitebouw en SEO en/of SEA: € vanaf 300 per maand
De looptijd van een nieuwe samenwerking is altijd minimaal een jaar en we werken altijd exclusief voor onze klanten. Marketing advies geven aan concurrerende bedrijven past niet in onze filosofie.
Vul het contactformulier in voor een vrijblijvende analyse van jouw website of kennismaking. Iedereen krijgt een persoonlijk advies waar je echt iets aan hebt.
Ervaren Internet Marketing bureau:
Wij zijn al meer dan 20 actief en verzorgen diverse internet marketing diensten voor onze klanten. Onze werkwijze is pragmatische en gericht op resultaat. We kiezen er bewust voor om kleinschalig en veelzijdig te blijven. We zijn dus geen expert pur sang op een specifiek gebied. Daarentegen zijn we naast internet marketing ook inzetbaar voor algemene reclamewerkzaamheden of algemeen marketing advies. Wat ons verder onderscheid is dat we onze klanten exclusiviteit bieden. Dat betekent wel dat we niet iedere opdracht kunnen accepteren. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op via ons contactformulier.
- Websitebouw of conversie optimalisatie 88%
- Google vindbaarheid advies en realisatie (SEO) 100%
- Google AdWords campagnes bouwen en beheren (SEA) 70%
- Linkbuilding diensten 100%